|
Vegetarian
diets
In
2003 the American dietetic Association and
the Dietitians of Canada issued a position
statement based on 256 references to
research studies. They conclude that vegetarian
diets must be carefully planned to avoid
deficiencies of calcium, zinc, iodine, vitamin
B12, vitamin D and omega 3 fatty acids.
Otherwise, if nutritionally adrequate, they
provide health benefits in prevention and
treatment of certain diseases.
Compared with
most non-vegetarian diets, vegetarian diets
tend to be associated with an improved coronary
heart disease risk profile, including lower
low density lipoprotein ( LDL) cholesterol
levels (Burr AJCN 1988; 48: 826-29), lower
incidence of diabetes (Snowden Am J Pub
Hlth 1985; 75: 507-12), reduced clotting
factors (Haines Throm Rs 1980; 19: 139-48)
and lower systolic and diastolic blood pressure
(Sanders, Hum Nutr: Appl Nutr 1987; 41:
101-8). Many vegetarians also abstain from
smoking and this further contributes to
a lower coronary heart disease (CHD) risk.
Vegetarians
and vegans have higher plasma levels of
antioxidants such as tocopherol and carotenoids
and these may protect against oxidative
modification of LDL. Lower levels of clotting
factors (II, V, VII, X), and higher levels
of antithrombin III and fibrinolytic activity
have also been reported. The effect on blood
pressure cannot be explained solely in terms
of the absence of meat or meat protein -
it remains to be determined.
An
increasing phenomenon in the Western world
is restraint, rather than total exclusion
of meat eating. Such restraint is often
limited to red meat, with fish and poultry
being included more regularly.
The
benefits of a vegetarian diet are not unique.
An omnivorous diet that is low in total
and saturated fat and contains plenty of
fruits, vegetables and wholegrain cereals
and small amounts of lean red meat (as in
the Mediterranean diet) may be just as effective
as a vegetarian diet in terms of reducing
coronary heart disease (CHD) risk. (National
Heart Foundation Policy Statement, 1997).
The
absence of meat is not a major factor for
the beneficial effects of a vegetarian diet.
Professor Jim Mann from Otago University
recently completed a meta-analysis of all
cohort studies on the health advantages
of vegetarian eating; he found that while
they had a lower risk of CHD, the facts
regarding cancer were not so clear cut.
He also highlighted that vegetarians are
generally healthy not because their diet
is meat-free, but because their diet was
richer in nuts, wholegrain cereals, fruit
and vegetables.
Inclusion
of some low-fat meat and fish does not seem
to be harmful and it may be beneficial in
lowering the risk of nutrient deficiencies
(Walter Nut Rev 1997; 55 (1): S 61-68).
A
study conducted on 36 overweight women at
the Baker Institute by Professor Nestel
showed that eating a low fat diet (20g fat/day)
and 150g lean red meat 5 times a week resulted
in 9% weight loss, 12% reduction in cholesterol,
7% reduction in blood pressure, 17% reduction
in triglycerides and 28% improvement in
artery elasticity. The women on the soybean
diet (130g soy beans 5 times a week) had
similar results to the meat diet
in other words, the soy bean diet did not
outperform the meat diet. Another interesting
finding from this study was that modest
weight loss i.e. 5-10kg, was enough to reverse
the adverse effects of being overweight,
such as high blood pressure, high cholesterol
and glucose intolerance; it was the first
demonstration that artery elasticity was
reversible with weight loss. Inelasticity
can worsen blood pressure and increase the
risks of cardiovascular events. Similar
results have been obtained with men (Kestin
et al. AJCN 1989; 50: 280-7). However, eating
150g red meat 5 times a week is still not
recommended because it may increase the
risk of colon cancer, and is environmentally
unsustainable. The diet needs to be more
varied to ensure adequate intake of other
nutrients and phytochemicals e.g. fish,
legume dishes, chicken meals need to be
incorporated into the weekly menu.
Further
evidence supporting the notion that healthy
omnivorous diets can be just as good or
even better than vegetarian diets comes
from a recent study by Prof Neil Mann (1999).
This study found plasma homocystine concentrations
(an independent risk factor for vascular
disease) were lower in omnivores compared
to vegans. In another study by Thomas et
al (Lipids 1996; 31 (2): 145-51) the saturated
fat content of fat cells using magnetic
resonance spectrometry in lacto-ovo vegetarians
was equal to that of omnivores. However,
vegans had 30-40% less saturated fat in
their cells. Lacto-ovo vegetarian diets
can be high in fat and saturated fat due
to intakes of milk, cheese, fats/oils and
foods containing these e.g. cakes etc.
Britains
National Health & Lifestyle Survey has
been monitoring the health of a random,
nationwide sample of 9000 adults drawn from
all ages and social and economic backgrounds.
The two major findings were:
1. People who ate raw/salad vegetables
3-4 times a week suffered up to 50% less
heart disease and cancer than non-salad
eaters and it made no difference how much
meat they ate.
2. Vegetarians in Britain have been
found to have exactly the same risk of colon
cancer as meat eaters. Nutrition experts
agree that there is little convincing evidence
that meat itself is bad, it
only matters if you eat so much that you
have not got room for anything else and
it simply distorts the diet.
The
Food, Nutrition and the Prevention
of Cancer: a Global Perspective 1997
by the World Cancer Research Fund &
American Research Institute for Cancer Research,
Washington DC reviewed all the evidence
and concluded:
If
eating meat, use as a condiment. If eaten
at all, red meat should be limited to less
than 80g per day. It is preferable to choose
fish, poultry or meat from non-domesticated
animals in place of red meat. Diets high
in red meat (beef, pork, lamb) may increase
the risk of bowel cancer and possibly breast,
pancreas, prostate and kidney. While the
fat, protein and iron content of meat
as well as the method used to cook it
have all been considered for possible explanations,
it is not exactly known why a high meat
diet is linked with an increased risk of
cancer. It may be that meat does not cause
cancer per se, but that meat rich diets
simply dont provide as much protective
plant foods. As there is only so much room
on your plate, be sure you maximise your
protection from cancer by filling it first
with a variety of plant foods, and if desired,
using a small amount of meat for flavouring.
In
Britain, red meat intakes have been dropping
while colon cancer rates have been going
up. Mediterranean people today have high
meat intakes, but have less colon cancer
than Brits - presumably because they
eat more and a greater variety of protective
plant foods.
Australians
consume on average about 100g 200g
of meat per day and the recommended intake
is less than 80g per day. 40% of todays
world grain production is used for meat-producing
livestock. This conversion of cereal grains
and other foods to animal products involves
significant losses of energy. One kilogram
of beef requires 5kg of grain. If meat consumption
were lowered, then more cereal grains and
other food components might be used to improve
the worlds nutrition.
These
studies/observations suggest that eating
a wide variety of foods may be superior
to food habits that exclude certain food
groups.
Last
Updated: March 28, 2001
|