March
2006 Newsletter
|

Prof Mark Wahlqvist
AO, MD, FRACP
Immediate Past President
International Union of Nutritional
Science
|
Welcome
to the March edition of the
HEC newsletter
This
edition looks at scientific
studies published on:
soy versus dairy meal replacements,
caffeine in soft drinks and
blood pressue,
magnesium and bone mineral density,
fish oil and abdominal obesity,
lipoic acid, noni juice
also: read abstracts of
the new edition vol15 (1)
of the Asia Pacific Journal
of Clinical Nutrition
|
Dr Antigone
Kouris-Blazos PhD,
Grad Dip Diet, BSc (Hons)
Honorary Nutrition
Research Fellow, Monash University
|
 |
Asia
Pacific Journal of Clinical Nutrition
Subscribe
to APJCN
for only $135 hardcopy and online
or
$120 on-line only
|
APJCN
vol 15, issue 1, 2006 issue
out now - read
abstracts.
Find
out the latest in nutrition research
in issue 1 : what is the the emerging
'new' nutrition science; health and
nutrient claims on Australian food products
and compliance with regulations; is
grain fed meat higher in omega 3 fats
than grass fed meat; can iron deficiency
affect your thyroid function and much
more read
abstracts.
WHAT'S
NEW IN NUTRITION RESEARCH
Soy
versus milk based "meal replacements"
for weight loss
In a recent
study, of overweight men and women,
researchers compared the weight loss
and blood lipid effects between reduced-calorie
milk- and soy-based beverage meal replacements.
After 12 weeks on a 1,200-calorie per
day diet which included 2 to 4 soy-
or milk-based meal replacements, men
and women in both groups lost about
8-9 % of their initial body weight.
However, people who consumed the soy-based
meal replacements experienced
more...
Caffeine
containing soft drinks (but not coffee)
found to raise blood pressure
Most people
can safely consume up to 250 milligrams
of caffeine (equivalent to about 3-4
cups of coffee) per day. Caffeine can
cause small spikes in blood pressure
in sensitive individuals, which could
be dangerous for people with high blood
pressure or heart disease. However,
in a study of hypertension-free women,
drinking 2-3 glasses of caffeine-containing
colas (regular and 'diet') daily was
associated with an increase in blood
pressure and more....
Magnesium
important for strong bones but watch
out for zinc supplements
Low bone
mineral density is common in the community,
with 50% of women aged 80 and over presenting
with osteoporosis.
Most people know they need calcium and
vitamin D to build strong bones, but
new research reveals that omega 3 fats
and magnesium are also important for
maintaining bone mineral density to
prevent the development of osteoporosis.
Magnesium is also essential in many
enzyme systems, is essential for muscle
contraction and nerve function and helps
in glucose metabolism and the release
of energy (making it a particularly
important mineral in diabetes as well).
A number of studies suggest that sub-optimal
intake of magnesium is common and that
subgroups such as people with diabetes
and hypertension are commonly magnesium
deficient. Magnesium deficiency is known
to result in a decreased synthesis,
release and action of the bone hormone
'parathyroid hormone' and 1,25 vitamin
D.
In a study
of 2038 adults aged 70 and over,
subjects who consumed the highest amount
of magnesium (from their diet and/or
supplements) experienced higher bone
mineral densities compared to the people
whose diets contained the least amount
of magnesium. The association of high
magnesium intake and bone density was
statistically proven after controlling
for factors which also influence bone
density like calcium, vitamin D, body
weight, smoking, alcohol, execrise,
use of diureticis or use of oestrogen
medication. more
._______________________________________________________________________________________________________________
Fish
oil (high DHA type) combined with exercise
can reduce abdominal fatness
A study
by Alison Hill, PhD student from the
University of South Australia (abstract
published in Asia pacific Journal of
Clinical Nutrition) showed that
6g (or 6x1g capsules) of fish oil (high
DHA content) daily for 3 months reduced
body fat by 5% especially from the abdominal
(visceral) region, only when combined
with moderate aerobic exercise for 45
minutes 3 times a week. The groups that
were placed on fish oil alone or exercise
alone did not lose abdominal fat. It
is known that omega-3 fatty acids from
fish oil increase the expression of
fat burning enzymes, but until now the
implications of this in humans was not
entirely clear. This study suggests
that although fish oil increases the
expression of fat burning enzymes taking
it alone will not have a significant
effect but that it needs a driver -
exercise - to increase metabolic rate
and lower body fat. more
NUTRITION
RESOURCES ON THE WEB
Lipioc
acid - a
sulphur contianing antioxidant fatty
acid which is both water and fat soluble
made by the body but also found in liver
and yeast. Preliminary and sometimes
contradictory evidence suggests that
lipoic acid may improve diabetic neuropathy
and other aspects of diabetes, including
blood sugar control and the development
of long-term complications such as diseases
of the heart, kidneys, and small blood
vessels
more
Noni
juice (or powder) -
has been heavily promoted for an enormous
range of uses but there is no real evidence
that it is effective for any of these
conditions. At best it may be useful
in treating constipation. more
______________________________________________________________________________________________